Boek: hoe/waar vind ik een bepaald boek?

Universiteit Gent bezit een rijke collectie boeken, tijdschriften, thesissen, erfgoed en meer, zowel in analoge als in digitale vorm. De catalogus biedt een breed overzicht van wat te vinden is in de verschillende bibliotheken van UGent.

Hoe gebruik je de catalogus om boeken te vinden?

• Selecteer rechts bovenaan jouw taal (NL EN).
  • Tik in de zoekbalk enkele titelwoorden en/of een of meer auteurs in.
  • Je kan de verkregen resultaten verder verfijnen door in de linkerkolom te filteren op facetten, zoals: type, toegang, jaar, faculteit, taal. Om enkel boeken te vinden, selecteer je hier bij facet Type de optie boek.
  • Klik in de resultatenlijst op de gewenste titel.
  • Klik op de blauwe knop Dienstverlening.
  • Kijk daar in welke bibliotheek het boek staat.
  • Noteer de plaatscode van het boek (bij sommige bibliotheken kan je de "plaats in bibliotheek" aanklikken om de boekenroute te zien. Dan krijg je een grondplan van de bibliotheek met aanduiding van de exacte kast).
  • Haal het boek zelf uit de open kast of
  • vraag het boek aan uit het depot (blauwe knop Aanvragen en meld je aan) of
  • reserveer het boek (blauwe knop) als het niet beschikbaar is ("ontleend tot") of
  • vraag het boek desgewenst via IBL aan bij een andere bibliotheek binnen UGent of buiten UGent.
  • Indien het boek niet in de collectie van UGent zit: kijk in Unicat of het elders in België wel beschikbaar is en vraag het boek desgewenst (tegen betaling) via IBL aan bij een bibliotheek buiten UGent.

Tips

Wil je zoeken binnen een specifieke collectie, dan kan je dit bovenaan in de URL van de browser aangeven:  bv. http://lib.ugent.be/nl/catalog/library:L04

Meer tips

Vertaalde tips