Toegang (tot full text of databank): waarom wel/niet?

De meeste databanken die je via lib.ugent.be terugvindt, zijn enkel toegankelijk binnen UGent. Externen, gebruikers die niet aan UGent verbonden zijn, kunnen de meeste van deze databanken raadplegen in één van de UGent-bibliotheken. Zij kunnen echter geen toegang krijgen van thuis uit.

Ben je als student, onderzoeker of medewerker verbonden aan UGent, dan kan je de meeste databanken ook van thuis uit raadplegen via Athena of via VPN. Meer informatie vind je in de tip " over toegang op afstand & VPN".

Grosso modo kunnen we 4 toegangsniveaus onderscheiden:

  • Open Access: open voor iedereen
  • UGent only: enkel toegankelijk voor UGent, via het UGent-netwerk (via vaste computers in UGent gebouwen of via Athena of VPN)
  • Enkel toegankelijk binnen een bepaalde faculteit
  • Niet toegankelijk

Twijfel je, vind dan het toegankelijkheidsniveau in de catalogus. Je ziet er steeds of een werk / databank online toegankelijk is en of dat enkel binnen UGent is.

Waarom kan ik een databank / een elektronisch werk toch niet consulteren?

  • Je bent niet verbonden met het UGent netwerk (UGent only)
  • De publicatie is confidentieel en kan dus niet worden bekeken
  • UGent heeft een licentie voor een bepaald aantal (simultane) gebruikers en het aantal is overschreden
  • De uitgever/provider hanteert een embargoperiode (vaak de meest recente jaargangen van een tijdschrift)
  • UGent heeft geen abonnement op de desbetreffende publicatie
  • Je hebt enkel toegang tot de full text op bepaalde faculteiten
  • De uitgever laat geen toegang toe vanop afstand (via Athena, VPN), enkel on-campus

Heb je geen toegang tot een bepaalde bron en je denkt dat er wel toegang zou moeten zijn, dan kan je dit melden op libservice@ugent.be


Laatst aangepast 14 september 2020 09:35