Toegang op afstand & VPN

Om intellectueel eigendom te beschermen, zijn de meeste elektronische bronnen (databanken en tijdschriften) alleen toegankelijk vanop het UGent computernetwerk, dus niet voor externen. Die bronnen hebben in de catalogus de indicatie "enkel UGent". Je kan die bronnen echter ook buiten de UGent-campussen bekijken.

 

Toegang op afstand via Athena

Toegang buiten de UGent-muren is makkelijk via Athena. Open een browser en surf naar athena.ugent.be:

  • Log in op Athena met je UGent login.
  • Gebruik je Athena voor het eerst? Installeer dan eerst de Citrix client.
  • Open een browser (Chrome, Firefox of Internet Explorer) onder de tab APPS.
  • Surf in die browser naar de catalogus / een databank / een tijdschrift / ... (en natuurlijk ook naar elke internetpagina zoals Google Scholar). Zoek je een bepaalde databank, tik dan in de catalogus in het zoekvenster de naam van de databank.
  • Je hebt volledige toegang tot alle bronnen zoals je via een vaste computer in de bibliotheek zou surfen.

Wat als het niet lukt een applicatie binnen Athena te starten? De helpdesk raadt de volgende stappen aan:

  • Ga naar Athena en probeer een app te openen.
  • Wanneer je browser vraagt om te openen of op te slaan, kies je voor opslaan.
  • Vervolgens ga je naar je map Downloads.
  • Klik met de rechtermuisknop op het .ica bestand en kies voor Openen met > Kies een andere app.
  • Vink Altijd deze app gebruiken voor het openen van .ica bestanden aan.
  • Scroll naar beneden en kies voor Meer apps.
  • Selecteer Citrix Connection Manager indien dat in de lijst voorkomt.
  • Indien Citrix Connection Manager niet voorkomt in de lijst scrol je naar beneden en klik je op Een andere app zoeken op deze pc
  • Navigeer nu naar C:\Program Files (x86)\Citrix\ICA Client\, selecteer wfcrun32.exe of wfcrun32 en klik op Openen.

Als je de browser nu herstart, zou je de programma's op Athena moeten kunnen openen.

Meer informatie over Athena en eventuele probleemoplossingen vind je op de pagina's van de ICT-helpdesk.

 

Opgelet: databanken waarbij een campus staat vermeld, kunnen enkel op die campus geraadpleegd worden.

 

Campus Mercator

Op Campus Mercator moet je als volgt inloggen om toegang te krijgen tot het UGent-netwerk:

  • login: ugent\UGent-login
  • paswoord: UGent-paswoord

 

Aansluiten vanuit Studentenhomes

Lees de informatie op de ICT-helpdesk.

 

VPN

Daarnaast kan je ook een Virtual Private Network opgezetten. VPN is een complexe beveiligingstechnologie. Geef dus niet op als het niet meteen werkt:

  • Voor VPN heb je specifieke software nodig op je PC. In sommige gevallen moet je eerst een veiliger paswoord kiezen. Beide voorbereidende stappen moeten gebeuren binnen het UGent computernetwerk.
  • Gekende problemen en mogelijke foutmeldingen worden toegelicht op de VPN pagina van de ICT-helpdesk.
  • Als je een firewall of antivirussoftware hebt geïnstalleerd, dan is die niet per definitie optimaal geconfigureerd voor VPN. In dat geval krijg je een foutmelding te zien nog vooraleer je log-in en password konden worden geverifieerd. Zet de firewall/antivirus uit en probeer de VPN-verbinding op te zetten. Vervolgens kan je de firewall/antivirus-instellingen aanpassen aan de nieuwe netwerkomgeving.
  • Software die erg afhankelijk is van de internetverbinding, zoals Skype, kan een VPN -verbinding beïnvloeden of erdoor verstoord worden. Probeer eens om dat soort software uit te zetten, alvorens een VPN-verbinding op te starten.
  • Let op: bij gebruik van VPN zijn bandbreedtebeperkingen van toepassing.

 

Tips

Weet je niet zeker of je verbonden bent met UGentNet? Er zijn twee manieren om dat te achterhalen:

  • Je kan in je browser je IP opvragen. Begint die met 157, dan surf je binnen het UGentNet.
  • Surf naar de bibliotheekcatalogus en scroll naar beneden: als je correct verbonden bent, zie je een groen licht met de mededeling "U bent verbonden met het UGent netwerk."

Meer tips

Vertaalde tips


Laatst aangepast 16 september 2022 12:33