Zotero: hoe installeer ik Zotero?

Zotero is een bibliografische softwaremanager. Je kan het vergelijken met EndNote. Het grote verschil is dat het gratis is en een mogelijkheid tot groepsbibliotheken biedt. EndNote heeft echter meer mogelijkheden om een eigen stijl te maken. Beide zijn compatibel: je kan bibliotheken importeren en exporteren tussen beide.

De nodige software installeren

  1. Ga naar de download-pagina op de website van Zotero en kies voor “Zotero Standalone”. Voer het gedownloade bestand uit om de Zotero-client te installeren. Als de installatie gelukt is, dan krijg je een snelkoppeling in je startmenu of op je bureaublad om het programma op te starten.
  2. Kies op dezelfde pagina ook de connector die je nodig hebt. Gebruik je Firefox, klik dan op de Firefox-knop, gebruik je Chrome, klik dan op de Chrome-knop, enzovoort. Let wel op: Zotero werkt niet met Internet Explorer of Edge! Herstart je browser na het installeren van deze extensie.
  3. Nadat je zowel de Zotero-client als de browserextensie geïnstalleerd hebt, moet je nog je accountgegevens toevoegen. Vul op de registratie-pagina alle nodige gegevens in om een account aan te maken. Dit is de account waaraan je al jouw bronnen zal koppelen. Deze informatie kan je desgewenst later nog aanpassen (ook je emailadres).
  4. Start de Zotero-client op. Klik in de bovenste balk op het grijze tandwieltje. Selecteer daar Voorkeuren en ga naar tabblad Synchroniseren.  Daar kan je jouw accountgegevens invullen, zodat jouw bronnenbibliotheek gesychroniseerd kan worden en je overal toegang hebt tot de bronnen die je opslaat.

Heb je dit tandwieltje niet, kies dan bovenaan in het menu “Bewerken”> “Voorkeuren” en ga naar tabblad “Synchroniseren”. Hier kan je je gegevens invullen.

Video

Meer tips


Laatst aangepast 10 juni 2021 11:48